Website bezoekers achterhalen van je eigen website en andere!

13-02-2022

Natuurlijk wil je graag weten hoeveel bezoekers je website nu werkelijk binnenkrijgt, en de kans is groot dat je dit ook van je concurrenten wilt weten. Dat kan allemaal met de juiste tools. Wij maken je wegwijs in hoe jij de bezoekersaantallen kunt achterhalen. Het aantal bezoekers kan namelijk iets zeggen over de winstgevendheid van een website.

Aantal bezoekers van je WordPress website achterhalen

Van je eigen website kun je de meest precieze gegevens verzamelen. Dit doe je bijvoorbeeld met Google Analytics 4. Ook kun je hiervoor de Search Console raadplegen, zodat je ook te zien krijgt via welke zoekwoorden je bezoekers binnen zijn gekomen. Tevens geeft de Search Console je ook het aantal vertoningen van jouw website binnen de zoekresultaten. Dit is belangrijke informatie die Google Analytics 4 je niet kan verschaffen, maar wel van grote waarde is voor het optimaliseren van je vindbaarheid. Een klik kun je binnen de Search Console zien als een bezoeker.

Google Analytics 4 kan je laten zien welke route de bezoeker heeft genomen op je website. Welke vervolgpagina's zijn het populairst? Ook kun je realtime zien hoeveel bezoekers je op dit moment hebt en vanuit welke steden. Dit en nog veel meer is eenvoudig te raadplegen met Google Analytics 4. 

Voorheen bestond Google Analytics Universal. Deze versie is inmiddels uitgefaseerd. Heb jij alleen nog Google Analytics Universal geïnstalleerd? Dan krijg je helaas geen meetresultaten meer binnen. Stap dus gauw over op Google Analytics 4!

Hoeveel bezoekers heeft de website van je concurrent?

Ben je benieuwd naar het aantal bezoekers van je concurrent? Wil je weten wat de potentie is binnen je branche? Dan kun je het aantal bezoekers achterhalen via Semrush of Similar Web. De laatste heeft hiervoor een handige plugin voor de Chrome browser

Het is wel belangrijk dat je weet dat het hier gaat over schattingen. Deze tools hebben geen toegang tot de Google Analytics van je concurrent. Er wordt een schatting gemaakt aan de hand van de zoekwoorden, het volume dat erbij hoort en de positie waarvoor je concurrent op die zoekwoorden scoort. Zo'n schatting is daarom niet precies, maar is puur indicatief. Onderzoek de grootste concurrent en je ziet meteen of er überhaupt potentie is in de markt om met jouw bedrijf hiervoor te gaan.

Bedrijven achterhalen die je website bezoeken

Focus jij je op business-to-business (B2B)? Dan is het voor jou ook handig om te achterhalen welke bedrijven jouw website bezoeken, zodat jij contact kunt zoeken met die bedrijven! Een hele goede, maar tevens kostbare, tool hiervoor is Leadinfo. Door middel van allerlei koppelingen, met bijvoorbeeld LinkedIn, zie je de verantwoordelijke contactpersoon die je moet hebben, maar ook wat de cijfers van zo'n bedrijf zijn. Denk aan de jaaromzet of het aantal werknemers. Deze data zijn redelijk precies, maar ook hierbij moet een slag om de arm worden genomen.

De bezochte pagina's worden ook door Leadinfo geregistreerd. Zo zie je meteen in welke producten en/of diensten zo'n bedrijf interesse toont. Dit maakt je acquisitie alweer een stukje makkelijker.

Kortom: meten is weten

Wij regelen de webhosting, maar jij regelt het verzamelen van de belangrijkste data. Als je niets meet, kun je ook geen doelgerichte vervolgplannen maken, zoals het promoten van je website. Zorg daarom dat je zoveel mogelijk data verzamelt van je eigen website, die van je concurrent en, in geval van B2B, die van geïnteresseerde bedrijven. Ben je klant van Mijnwebsitehosting of wil je onze klant worden? Dan helpen we je hiermee graag op weg!

Vragen? We helpen je graag!